“Automate Your Own Business Processes”

Har man beskæftiget sig med proces-automatisering professionelt, så er man formentlig stødt på ét af områdets centrale paradokser: Det kræver næsten altid eksterne ressourcer at sætte op, implementere og drive – men den afgørende viden om hvad der skal automatiseres, og i hvilken rækkefølge, samt de aktiviteter der knytter sig til drift og videre udvikling, er ofte af udpræget intern karakter.
At drive et automatiserings-flow indebærer således nærmest pr. definition, at der skal overleveres kritisk information mellem virksomheden og en eller flere eksterne aktører, hver eneste gang der skal oprettes nye processer eller ændres i de eksisterende, samt ikke mindst undervejs som en del af drift og support.
Der er kort sagt tale om en situation, der bedst kan beskrives som et minefelt for så vidt angår planlægning, styring og budgettering.
Ville det ikke være smart, hvis man kunne eliminere det paradoks og binde de to “ender” sammen?
Kontrollen på kundens hænder
Ovenstående spørgsmål var den grundlæggende drivkraft bag udviklingen af Von Haydens centrale koncept – for os var svaret nemlig åbenlyst: Virksomheder bør være i stand til løbende at automatisere deres egne processer, efterhånden som behovet opstår eller identificeres.
Skal vi skabe værdi via automatisering, så skal kontrollen ligge i vores kunders egne hænder.
Dette er så centralt for os, at det er blevet Von Haydens kerneargument: For at slippe en virksomheds digitale potentiale fri skal vi levere en samlet “pakke”, der sætter virksomheden i stand til selv kan automatisere sine processer.
En unik tilgang
I praksis betyder denne tilgang, at vi vender den typiske tilgang til proces-automatisering om. Den normale praksis er et projekt, hvor virksomheden fuldstændigt udspecificerer alle de processer, man ønsker at automatisere, hvorefter leverandøren bygger “maskinen” der skal gøre det – hos Von Hayden vender vi forløbet om: Først kortlægger vi det relevante automatiserings-domæne i virksomheden, og så bygger vi en “maskine” der kan eksekvere automatisering af domænets processer, og som virksomheden selv kan betjene og tilføje nye automatiseringer i, og som kan vedligeholdes af virksomhedens egen IT-afdeling.
Når systemet er bygget op og sat i drift, så overgår vores rolle til support. Derudover forestår vi en fast inkluderet, årlig evaluering med henblik på at gøre “maskinen” endnu bedre – men tilføjelse af processer inden for domænet står vores kunder selv for.
Dette er i korte træk hvad “Automate your own business processes” betyder!